مشخصات

کشور ایران
استان گیلان
شهرستان رشت
بخش مرکزی
دهستان لاکان
روستا سقالکسار
جمعیت  ۵۸۴ نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار گیلکی
ارتفاع از سطح دریا ۵۰ متر
شرایط آب و هوا معتدل
پیش شماره تلفن ۰۱۳
ره آورد ریسندگی، سبد بافی، حصیر بافی، پرورش کرم ابریشم، کشت برنج، چای و صیادی

سقالکسار روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان ایران که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در دهستان لاکان قرار دارد. این روستا ۱۵ دقیقه از رشت فاصله دارد و یکی از معروف ترین روستا است که جاذبه توریستی هم دارد. این روستا در دهستان لاکان قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۵۸۴نفر بوده‌ است. مردم این روستا به دامپروری، زراعت برنج و پرورش ماهی مشغولند و در محیطی باصفا زندگی می کنند. دهکده سقالکسار در ارتفاع 50 متری از سطح دریا واقع شده و از آب و هوای معتدل برخوردار است. فاصله دهکده سقالکسار تا تهران 324 کیلومتر است و تقریباً چهار ساعت و نیم طول می کشد. روستای منحصر به فرد سقالکسار، در هر فصل زیبایی های مخصوص به خود را دارد. با توجه به آب و هوای استان گیلان، بهتر است قبل از زمان سفر وضعیت آب و هوارا بررسی کنید. پاییز و زمستان به دلیل سرمای هوا زمان مناسبی برای سفر نخواهد بود. در فصل تابستان، همه درختان و جنگل های اطراف سقالکسار یکپارچه سرسبز می شوند و اما در پاییز رنگارنگ شدن برگ های درختان باعث چشم نواز شدن مناظر می گردد.
 

جای‌ های دیدنی روستای سقالکسار

 
دریاچه سقالکسار
دریاچه سقالکسار فقط ۶۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مساحت آن نیز ۱۵ هکتار است که در پشت یک سد خاکی واقع شده ‌است. آب این دریاچه از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می‌ گردد. دریاچه سقالکسار از جمله دریاچه هایی است که هر ساله گردشگران و عکاسان هنری و طبیعت دوستان بسیاری را به خود جذب می کند. چرا که اطراف این دریاچه زیبا را جنگل های فراوان فرا گرفته است و درختان جنگل اطراف این دریاچه در فصول مختلف زیبایی دریاچه را چندین برابر می کند. انعکاس تصویر درختان نارنجی و زرد در فصل پاییز و همچنین سبز شدن اطراف دریاچه سقالکسار باعث شده است که بهترین فصل رفتن به دریاچه سقالکسار فصل پاییز و تابستان باشد. البته نمی توان منکر زیبایی آن در فصل زمستان شد. چرا که این دریاچه سفید پوش، زیبایی های خاص خودش را همچنان به رخ می کشد. یکی از جاذبه های خیره کننده دریاچه سقالکسار وجود ویلایی است که در وسط سد ساخته شده است و در فصول مختلف سال و با توجه به میزان بارش این ویلا در آب فرو می رود و گاهی تا سقف در زیر آب می ‌رود. به همین دلیل سالانه فقط برای ثبت تصویر این ویلا در دریاچه پاک و زیبای آن، عکاسان مختلفی روانه روستای سقالکسار می شوند. البته این ویلا نمادین است و قابل سکونت نمی باشد.
 
سد خاکی سقالکسار
یک سد خاکی زیبا در دل این روستا وجود دارد اما از ابتدا این سد خاکی وجود نداشت و بر اثر تلاش یکی از اهالی در این روستا احداث شد. یک کشاورزی به نام جعفر خوشحال در سال ۱۳۶۲ در این روستا به عنوان کشاورز نمونه انتخاب شد و به تهران برای دیدار از ریاست جمهوری رفت.در تهران مسئولین از وی خواستند که تقاضای خود را مطرح کند. او هم به دلیل خشکسالی‌هایی که در آن سال‌ها وجود داشت از آنها تقاضا کرد که یک سد خاکی را احداث کنند تا مشکل آبیاری زمین‌های کشاورزی حل شود. این سبب شد تا سد خاکی سقالکسار احداث شود. تندیسی از این کشاورز جهت تشکر از زحمات وی در ورودی سد خاکی بنا شده است.
 

جاهای دیدنی اطراف سقالکسار

 
قلعه رودخان
زمان ساخت قلعه رودخان یا قلعه حسامی به دوره ی ساسانیان بازمی گردد. در کنار قلعه رودخانه‌ای جاریست که فضای زیبایی به ارمغان آورده است. ارگِ این دژِ قدیمی محل سکونت حاکم و بخش قورخانه ی دژ مورد استفاده و سکونت سربازان بوده است. از جمله ویژگی‌های شاخص این قلعه امنیت و سیستم دفاعی حاکم بر آن بوده که موجب ناکامی دشمنان در طول تاریخ برای فتح قلعه رودخان شده است.
 
تالاب اژدراک
این تالاب در نزدیکی سقالکسار قرار گرفته و به دلیل اینکه کمتر می‌شناسندش، دارای فضایی آرام و دنج است. برای پیدا کردن تالاب اژدراک می توانید از افراد محلی کمک بگیرید.
 
آبشار دودوزن
یکی از آبشارهای دنج استان گیلان که در منطقه کوهستانی سقالکسار قرار دارد و سرچشمه آن از چشمه های ارتفاعات سیاه مزگی است، آبشار دودوزن در 52 کیلومتری شهر رشت و از توابع شهرستان شفت است.
 
منطقه حفاظت‌شده گشت رودخان و سیاه مزگی
این منطقه در شهر فومن قرار دارد و فاصله کمی با روستای سقالکسار دارد. این منطقه با وجود پوشش‌های گیاهی همچون جنگل های هیرکانی، باغ‌های زیبا، جلگه و رودهای خروشان تبدیل به مکانی دنج برای گردشگران شده است. به جز پوشش گیاهی خاص، حیواناتی همچون روباه، پلنگ، گربه جنگلی، خرس قهوه ای و... نیز در این منطقه وجود دارند.
 
چشمه آب شور لاکان
چشمه آب شور لاکان در جنوب شهرستان رشت و در دل دهستان لاکان قرار دارد. به دلیل شوری آب چشمه و وجود گوگرد در آن، افرادی که دچار بیماری های پوستی هستند می توانند در آب چشمه حمام کنند چرا که این آب خاصیت درمانی دارد. البته دسترسی به چشمه ی آب شور کمی دشوار است و پیشنهاد ما این است که بعد از رسیدن به روستای لاکان از اهالی روستا جهت پیدا کردن آن راهنمایی بگیرید.
 
پارک جنگلی سراوان
این پارک جنگلی دارای گونه های کم نظیر و متنوع گیاهی بوده و از قدیمی‌ترین نواحی جنگلی گیلان به شمار می‌آید. بخشی از این جنگل از درختانی با رشد طبیعی پوشیده شده مانند بلوط، بیدمشک، آلوچه جنگلی، بید و توسکا و برخی درختان دست کاشت هستند مانند درختان کاج، زربین و سرو نقره ای. در بخش ورودی پارک جنگلی سراوان، آبگیری بسیار زیبا وجود دارد. همچنین در این پارک شما می‌توانید تفریحات متنوعی همچون قایق سواری، بازی پینت بال، سواری با موتور چهارچرخ و عکاسی را تجربه کنید. پارک جنگلی سراوان هم از مناطق دیدنی نزدیک به سقالکسار محسوب می‌شود.